Som dialogmarkedsførere er vi godt vant med å ha god kontroll på hvor god effekt hver utsendelse har. Vi måler kvaliteten på listen, åpnede e-poster og klikk på lenker. Videre kan vi spore aktiviteten til alle besøkende vi sender til en landingsside.
For kunden Norges Kreative Fagskole satset vi på flitrering av innhold til ulike typer mottakere og vi hadde fokus på redaksjonelt stoff. På denne måten vil hver enkelt mottaker føle seg forstått, og innholdet vil skape verdi. Av statistikken kunne vi lese oss frem til at dette virket; både åpningsratene og klikkratene var svært høye og jevne.
Nå som Norges Kreative Fagskole har gjennomført en undersøkelse angående fjorårets kampanje, får vi svar på om våre analyser av tall og diagrammer faktisk stemmer. Er gode tall det samme som fornøyde mottakere?
I stor grad ser det sånn ut. Vi er superfornøyd med tallene, og jeg skal prøve å gi små forklaringer på suksessfaktorene.
E-postadresse har vært prioritert datafangst i alle kanaler. Det eneste vi trenger i første omgang er e-posten, det gir oss anledning til å spørre om resten.
Utsendelsene har gått både på relative og absolutte datoer. Relative vil si at en utsendelse kommer med et visst intervall i forhold til den forrige, dette skaper jevn frekvens. Absolutte går ut på bestemte datoer, f eks i forhold til når det er messe eller åpent hus i byen du bor i.
Vi jobbet med 15 filter i denne kampanjen. 10 utdanninger i 5 byer. Hvis du er interessert i grafisk design i Trondheim, så får du informasjon om nettopp det.
Den redaksjonelle vinklingen på stoffet gjør at vi ikke pusher, men gir mottakeren anledning til å bli kjent med skolen, lærere og studenter som går den utdanningen mottaker er interessert i. Det har også hele veien vært tydelig formulert at utsendelsene er noe mottaker har bedt om, spesielt i emnefeltene.
Jeg tror vi kan konkludere med at datafangst, filtrering, frekvens og innhold alle har spilt sentrale roller i å skape denne lojaliteten hos mottakerene. Nå som vi er igang med arbeidet for 2010-kampanjen, skal det bli spennende å se hvordan kampanjen videreutvikles og hvilken effekt dette får, både i statistikk, undersøkelser og antall studenter på skolebenken.
Lars Magnus Øksnes (@larsmagn) er kreatør og tekstforfatter i dialogbyrået Pingbull Dialog (www.pingbulldialog.no og @pingbullno).
1 Pingback