I sin juni-briefing lanserte Trendwatching.com begrepet “Mass mingling” og beskriver et paradigmeskifte som lenge har pågått, og som markedsførere bør være klar over for å kunne tilby nye og bedre produkter og tjenester til sine kunder. Slik definerer de begrepet:
MASSEMINGLING: Takket være online-revolusjonen er det nå hundrevis av millioner som aktivt søker etter, finner, kontakter og holder kontaken med likesinnede sjeler i den virtuelle verden. Stadige oppdateringer, GPS og mobil nettilgang bringer nå denne eksplosjonen av dating, nettverking, sosialisering og mingling over til den virkelige verdens arena.
Med andre ord er det å være online ikke lenger synonymt med isolasjon og ensomhet. Tvert imot, teknologien driver nå folk til å “connecte” og møtes med andre i den virkelige verden.
Hva driver denne trenden?
Trendwatching.com fortsetter å forklare hva det er som driver denne trenden, og oppsummerer det i tre punkter:
- Folk elsker å ‘connecte’
I det sosiale, digitale landskapet får mennesker utløp for vårt iboende trang til å være sosiale. Vi gjør det ved å “like” ting, ramse opp interesser, dele meninger og tilhørigheter. På denne måten kan vi utvide vår digitale omgangskrets (og fysiske) på en tidligere umulig måte. De tre mest kjente plattformene i Norge har snart 700 millioner brukere: Twitter (100 mill), Facebook (500 mill) og LinkedIn (65 mill). 7 av 10 tenåringer og unge voksne bruker sosiale nettsteder viser en undersøkelse av Pew (2010). - Folk elsker den ‘virkelige verden’
Det har vi alltid gjort, men nå kan vi være online der vi før var offline og møte mennesker av kjøtt og blod i stedet for aliaser og avatarer. Det er enklere, billigere og behageligere å reise enn før, og med nettet på over alt er det enklere å komme i kontakt med likesinnede. - Et info-lag over hverdagslivet
Gjennom mobile enheter har vi muligheten til å være online døgnet rundt og når vi beveger oss. Info-laget, info-infrastrukturen som lar oss få tilgang på innhold som har blitt bygd opp over mange år, har “skapt et område hvor det å følge, finne, spore, komme i kontakt med, og til sist (spontant) treffes i den virkelige verden med interessante kjente og ukjente mennesker vil være enkelt, automatisk, instinktivt, bekvemmelig og til og med naturlig.”
Eksempler på tjenester som utnytter denne trenden:
Trendwatch nevner en drøss, men noen av de mer interessante kan vi oppsummere her:
- Loopt Mix lar deg finne og chatte med folk i nærheten. Du har din egen profil, du kan like o “tagge” innhold og legge til favorittkontakter.
- Twitter Places lar deg “tagge” dine tweets med konkrete lokasjoner som for eksempel restauranter, sportsarenaer eller landemerker.
- StreetSpark lar deg connecte med folk i nærheten som deler dine interesser ut fra profilen din. Når en matchende person kommer i nærheten vil du se foto og litt grunnleggende informasjon. Hvis begge klikker ‘ignite’ kan dere se mer info om hverandre og chatte.
- Dopplr hjelper reisende med å dele sine personlige og forretningsmessige reiseplaner med andre de stoler på, noe som gir dem muligheten til å se når planene deres overlapper hverandre, og planlegge å treffes.
Klar for å ta neste steg?
Forretningsmulighetene er mange og omtrent kun begrenset av fantasien og lovverket. Hvordan kan du utnytte teknologien til å få folk til å massemingle omkring ditt konsept eller noe som binder dem sammen? Les gjerne hele rapporten til Trendwatch, for den er spekket med detaljer.
Driver du med ren online-business gir Trendwatch følgende råd:
…omfavne den virkelige verden, ved å bygge et midlertidig eller permanent virkelig, fysisk nærvær. Når alt kommer til alt ønsker enhver bedrift å være der kundene (fysisk) er.
Leave a Reply