Over alt kuttes det i budsjetter og for mange går salget tregt. Her er tre prinsipper som kan hjelpe deg å overleve finanskrisen.
Vi blir mer kreative når vi har lite å rutte med. Alle har vel hatt en kompis i studietiden som i to uker spiste brune bønner i tomatsaus mens han ventet på stipendet? Kanskje den personen var deg?
Trange tider er også tiden for å gå gjennom ens eget forbruk og vurdere hver enkelt utgiftspost; trenger jeg virkelig et abonnement på Aftenposten? Har jeg virkelig bruk for et støttemedlemsskap på SATS? Har jeg egentlig bruk for denne hybelen?
For min del var svaret nei på de overnevnte da jeg som fattig BI-student i slutten av min studiekarrière hadde brukt opp hele stipendet på bøker (og Grandiosa med paprika) og fant ut at det å flytte inn hos sin søster kunne være svært besparende.
Hadde bare SATS kjent til og tatt i bruk det første prinsippet jeg vil dele med deg… så hadde jeg kanskje blitt! Hos SATS altså.
1. Tilfør kunden mer verdi
Når du selger noe – hva som helst – vil du få mer suksess når du klarer å få kunden til å føle at produktet eller tjenesten din er mye mer verdt enn prisen. For å klare det må du tilføre tilbudet (det konkrete du markedsfører og selger) ditt mer verdi.
Det er flere måter å gjøre det på, men husk, det du legger til i tilbudet må være av verdi for kunden, ikke bare for deg. Ta for eksempel SATS. For meg, da jeg studerte i Bergen, fremstod SATS som en av de beste treningssentrene. Det var i tillegg rett i nærheten av skolen. Likevel var jeg passiv medlem (jeg spilte fotball i stedet). Og det gjorde meg til slutt til et eksmedlem. Og de er som kjent ikke særlig lukrative.
Joda, de hadde både badebasseng og klatrevegg så vidt jeg husker. Tilbud som har høy verdi rent pengemessig, men det var ikke min greie, og hadde derfor liten verdi for meg. Det som imidlertid hadde hatt en verdi for meg var om jeg hadde blitt tatt imot av en profesjonell instruktør som kunne hjelpe meg å sette mål for treningen, en forpliktende plan og vist meg hvordan jeg med trening, motiverende tenking og et sunnere kosthold (bønner i tomatsaus?) kunne nådd dette målet.
Prosessen jeg nettopp beskrev er nok helt vanlig i dag, men du forstår eksempelet. Ved å tilføre mer verdi (flere bruksområder, flere funksjoner, tilleggstjenester og produkter, lengre åpningstider osv.) minsker du sjansen for at du blir en strøket utgiftspost.
2. Gi et heftig løfte!
Dominos Pizza ble markedsleder med sitt løfte: “Hot, fresh pizzas delivered in 30 minutes or less…guaranteed!” Ingen ting sies om at pizzaen smaker som mors hjemmebakte. Alt de lover deg er at hvis du ringer nå, så har du en rykende varm pizza på bordet ditt innen en halvtime. Når sulten gnager, hvem ringer du da?
Eksempelet med Dominos er velbruk, nesten en klisjé i marketingverdenen, men den gir oss et veldig lærerikt eksempel på hvordan et heftig løfte skal kommuniseres og hva det kan gjøre for bedriften, produktet eller tjenesten din.
Gjør gjerne en kundeundersøkelse først for å finne ut hva kundene dine er opptatt av. Bruk informasjonen du får der sammen med din unike kjennskap til markedet og kundene og ditt marketinginstinkt til å skape et løfte som bokstavelig talt vil få kundene dine til å strekke seg etter visakortet.
3. Ta i bruk nye arenaer for markedsføring
Legg ikke alle eggene i en kurv og vær nøye med planleggingen av kommunikasjonen. Gjennom hvilke medier når du målgruppene dine best? Internett? Offline? Det er en kjent sak at markedsføringsinnsatsen din vil være mer effektiv når du kombinerer flere medier. Nye arenaer for markedsføring er for eksempel blogging, podcasting, video (YouTube, Google Video osv.) og det å ta i bruk sosiale medier (Facebook, MySpace, LinkedIn, Nettby osv.).
Del gjerne med oss hva du gjør i din virksomhet for å møte flodbølgen som vil kunne ramme mange gjennom finanskrisen.
Leave a Reply