Slik økte Norges Kreative Fagskole antall søkere til skolen med hele 22% etter en kampanje som nå har vunnet en pris i Valencia.
Kilde: creamglobal.com
Det følgende caset gikk til topps i The Festival of Media Awards som gikk av stabelen i Valencia i år. Kampanjen vant pris for “best use of digital landscape“. Samme kampanje vant også Mediestrategiprisen 2008.
Situasjon og mål
Norges Kreative Fagskole opplevde hard konkurranse fra andre høyskoler og universiteter når det gjaldt å rekruttere studenter. NKF ønsket å opprettholde søkertallet fra 2007 i 2008 ved å øke oppmerksomheten blant potensielle søkere i alderen 18-24 år og løfte trafikken til hjemmesiden, spesielt i perioden januar-april før søknadsfristen til skolen.
Fremgangsmåte
NKF var bevisste over at de fleste skoler ikke snakket unge menneskers språk, men at de i stedet snakket til ungdommen slik foreldrene deres gjorde. Skolen ønsket derfor å få unge mennesker til å se på skolen som en troverdig venn i stedet for en kjedelig, voksen, eller for å si det på en annen måte; at de ble sett på som “Mac’en” blant alle PC’ene i bransjen.
NKF besluttet å bruke sine studenter som merkevareambassadører og startet med en webside med en online art board. Siden ble bygget av studenter i samarbeid med et byrå. En Mac Book ble annonsert som premie for det beste kunstneriske bidraget.
Dette ble støttet av events hvor studentene kunne tagge kampanjens budskap i grafitti live mens de snakket med potensielle studenter og delte ut brosjyrer.
Det var også en innendørs event hvor besøkende kunne stå foran en blå skjerm og få bildet av seg selv preget på en illustrasjon laget av studentene.
NKF linket også til nisje-kreative sider for å oppmuntre til en fotokonkurranse og tok også i bruk SMS-markedsføring.
Resultat
Resultatet av kampanjen var en økning på 22% i søknader til skolen sammenlignet med året før. Trafikken til hjemmesiden økte med 69% i forhold til 2007 og hele 1,800 tegninger ble laget på det webbaserte kunstlerretet.
I snitt brukte hver besøker 13 minutter på siden og innen søknadsfristen var ute var kjennskapen til kampanjen på hele 33% av alle i alderen 19-24 år, på linje med noen av de større, generelle universitetene.
Involverte
Kunde: Norges Kreative Fagskole
Byrå: LOK
Web-byrå: Apt
Mediebyrå: Starcom
Norges Kreative Fagskole – Recruitement Campaign – Showcase from Lars Magnus Øksnes on Vimeo.
Leave a Reply