E-postmarkedsføring er et effektivt verktøy i mange sammenhenger, både innen markedsføring og salg. Mange bruker e-post kun til nyhetsbrev, men det kan brukes til så mye mer.
Kjøpsprosess
På produkter/tjenester med lengre kjøpsprosess (f.eks. kapitalvarer), er det viktig for annonsøren å forstå prosessen og å være tilstede med riktig kommunikasjon til riktig tid. Mottakeren vurderer sannsynligvis flere aktører enn deg, og disse distribuerer også informasjon. Hvis du klarer å komme deg ut av ”hard-sell”-tankegangen og klarer å kommunisere på en måte som bringer verdi inn i mottakerens situasjon, vil du skille deg ut på en god måte. Analyser prosessen fra meldt interesse til konvertering. Hvilken informasjon trenger mottakeren til hvilken tid, og hvordan er dette med å fremme ditt produkt?
Triggede utsendelser
En trigget utsendelse er når hendelser på nettet, i en kundelogg eller liknende trigger en relatert utsendelse. Hvis du for eksempel driver en nettbutikk for hudpleie kan du sette opp en kampanje for solkrem, og deretter få utsendelsen til å trigges av at værmeldingen på mottakerenes postnummer overstiger 20 grader. Slike løsninger åpner for at du kan få ut relevante budskap med ekstremt god timing. Her er det kun fantasien som setter grenser; hva slags variabel data kan du finne på nettet eller i din kundelogg som kan trigge relevante utsendelser?
Nyhets- og kampanjebrev
Dette er den formen flest benytter seg av når det gjelder e-postmarkedsføring. Markedsføring av nye eller aktuelle produkter/tjenester, nyheter om bedriften eller kampanjeinformasjon er vanlig innhold. Slike utsendelser står og faller på relevans, du må vite litt om mottakeren din slik at du presenterer de riktige tilbudene. Du må ikke nødvendigvis ekskludere alt annet enn det kunden er segmentert på, men presentere det du tror er mest interessant for hver enkelt mottaker først. Slik filtrering er mulig gjennom de fleste profesjonelle e-postsystemer.
Kunde- og lojalitetsprogram
I tillegg til å presentere tilbud, bør annonsører bruke e-dialogen til å bygge lojalitet hos sine mottakere. Dette handler rett og slett om å distribuere innhold som skaper verdi hos mottakeren. En reiseoperatør kan for eksempel, i tillegg til å spre gode tilbud på reiser, fortelle om mat, kultur og opplevelser innenfor mottakerens interesseområde. Formen på dette innholdet bør være av den mer redaksjonelt enn rene kampanjeutsendelser, slik at mottakeren kan lære noe og oppleve at annonsøren deler av sin egen kunnskap.
Transaksjonsutsendelser
Dette er utsendelser som kvitteringer, bekreftelser og liknende. Slike utsendelser har naturligvis den høyeste gjennomsnittlige åpningsraten av alle utsendelser, noe som åpner mange dører for smart markedsføring. Man kan presentere relevant tilbehør, bygge lojalitet gjennom gode råd eller informere om en konkurranse/kampanje. Som i e-postmarkedsføring ellers, er relevans nøkkelen til suksess.
CRM- og salgsverktøy
For selgere og salgsavdelinger er e-post et godt verktøy. Det kan brukes til å distribuere tilbud, produktark og elektroniske DM’er til potensielle kunder. Enhver selger kan enkelt få satt opp sin egen bruker, med det innholdet de trenger og administrere dette selv. For eksempel kan en selger sende ut eDM til en e-postliste, ta ut en rapport på hvem som har lest DM’en og ringe disse. De som er interessert får et tilbud via e-post, og om de ikke svarer innen f.eks. 5 dager kan dette trigge en e-post som minner om at mottakeren ikke har svart på tilbudet. På denne måten automatiserer og kvalitetssikrer man mye av salgsprosessen.
Pressemeldinger
Journalister leser mange pressemeldinger i løpet av en dag. Med et e-postsystem får du en utsendelse som stikker seg utseendemessig, og mulighet for å legge ved pressebilder og andre mediefiler på en ordentlig måte. I tillegg kan du spore hvem som har lest pressemeldingen din og hvilke linker som klikkes på. På denne måten kan du bruke statistikk til å bli stadig bedre.
Lars Magnus Øksnes (@larsmagn) er kreatør og tekstforfatter i reklamebyrået LOK kommunikasjon AS (www.lokdialog.no)