En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd. Dette gjelder i alle sammenhenger, ikke minst innen markedsføring. Hvis det å generere leads er et viktig forretningsmål for deg, og du har valgt innholdsmarkedsføring som en strategi for å nå dette målet, består det av en rekke tiltak, hvor det å produsere innhold er ett av disse.
Enten innholdet er i form av videoer, blogginnlegg eller e-bøker, må det oppfattes som verdifullt for målgruppen. Det må være såpass informativt eller underholdende eller inspirerende eller problemløsende at en potensiell kunde kunne ha vært villig til å betale for det, for å sette det litt på spissen.
Vitsetegningen til høyre pusher det enda lengre: Er innholdet ditt godt nok til å bli sengelektyre?
Er innholdet ditt bra nok?
Når enkelte ikke lykkes med content marketing skyldes det ikke nødvendigvis at de ikke har skjønt poenget med det, men at innholdet de leverer rett og slett ikke er bra nok.
Det kan gjerne generere mye trafikk, men fordi det ikke innfrir på et minimumsnivå etterlater det et negativt førsteinntrykk av bedriften din, som du hadde vært bedre tjent med å være foruten.
Tenk på innhold som et produkt du skal selge
I innholdsmarkedsføring er innholdet produktet som skal selge produktet, og det gamle ordtaket gjelder også her:
God reklame er den beste måten å fortelle så mange folk som mulig at produktet ditt stinker.
Tenk derfor på innholdet ditt som et produkt som skal tilføre målgruppen verdi, og still deg selv spørsmålet: Hvor mye er innholdet mitt verdt?
Løsningen: Skaff hjelp eller by mer på deg selv
Er svaret “ikke mye”, er kanskje løsningen å få hjelp til innholdsproduksjonen, og ikke minst innholdsstrategien. Eller kanskje løsningen er å by på mer av deg selv og hva du og virksomheten din kan og vet?
Husk at det meste av informasjon allerede finnes på nettet, fritt tilgjengelig for enhver. Som en ekspert eller autoritet i bransjen er du imidlertid en troverdig avsender som kan sette all informasjonen i system for din målgruppe, og på den måten gjøre fragmentert informasjon om til innhold med en reell og oppfattet verdi!
Råd som du egentlig kunne tatt betalt for kan du selge (husk: det må da ha verdi) i bytte mot kontaktopplysninger, og slik starte en dialog med en potensiell kunde.
Gjør du dette riktig, vil det resultere i leads, kunder, salg og økt omsetning, og innholdet vil bevise sin verdi både på bunnlinjen og i form av tilfredse og lojale kunder.
Trenger du noen gode eksempler på suksesscases innen content marketing? Les blogginnlegget mitt om innholdsmarkedsføringens historiske opprinnelse.
Leave a Reply