Ta et hint fra president Obama og begynn å implementere sosiale medier på ditt nettsted.
For Markedsheltene: Michael Sebastian
På innsettelsesdagen 20. januar vil ikke Obama-administrasjonen bli den første til å ta i bruk sosiale medier. Nettstedet til det Hvite Hus under president George W. Bush har både RSS feeds, podcasts og videoer fra pressekonferanser.
Likevel vil Obama bli den første presidenten som omfavner den typen toveis-kommunikasjon som sosiale medier tillater. I løpet av den halvannen måned lange perioden mellom valgdagen og hans innsettelse lanserte presidentkandidaten nettstedet Change.gov for å informere og engasjere nysjerrige amerikanere om utviklingen i Obama-administrasjonen.
Nettstedet gir kommunikatorer flere leksjoner i sosiale medier – fra nybegynnere til eksperter på Web 2.0 – som de kan adoptere på sine egne nettsteder og intranett. La oss se nærmere på disse leksjonene sammen med eksempler fra kommunikasjonsrådgivere i næringslivet som allerede bruker disse sosiale medieverktøyene.
Stadig feedback
Obamas team spør om tilbakemeldinger gjennom hele Change.gov . Besøkere kan dele sine tanker på en rekke måter – fra bloggkommentarer til et generelt diskusjonsforum. Besøkere kan til og med legge igjen kommentarer på hvordan nettstedet kan forbedre sin kommentarpolicy.
Ansatte i Obamas “transition team” inviterer stadig til diskusjon omkring spørsmål som besøkere kan svare på når de er på nettstedet. En fra Obamas stab svarer på de mange kommentarene.
Desember var avspark for spørsmål-og-svar-forumet med dette spørsmålet: “Hvilke sosiale saker og samfunnsytende organisasjoner er du en del av som gjør en forskjell i ditt lokalsamfunn?” Det spørsmålet fikk 4,199 kommentarer.
Omtrent en uke senere fulgte stabsmedlem Dan McSwain opp dette med en bloggpost som forsøkte å oppsummere svarene. Bloggposten inkluderte en videorespons fra Paul Schmitz, et medlem av teamets Innovation and Civil Society Team. I den nesten fire minutter lange videoen svarer Schmitz på mange av spørsmålene.
Den bloggposten fikk nesten 800 kommentarer.
Sammen med denne spørsmål-og-svar-funksjonen inkluderer nettstedet et generelt forum hvor besøkere kan legge igjen kommentarer om hvilket som helst tema de ønsker. For eksempel spant en forumtråd sent i desember rundt temaer som legalisering av marijuana, kreft og nettbaserte forums natur.
Besøkere kan gi karakter til tilbakemeldinger på hele nettstedet ved å enten klikke på ikonet “tommel opp” eller “tommel ned” over hver kommentar.
Tips: Hvis du ønsker å spørre om kommentarer, husk å følge opp med et svar. For eksempel, da den kanadiske provinsen British Columbia i 2007 vedtok at de skulle bli karbonnøytrale innen 2010, spurte de provinsens ansatte om ideer som kunne hjelpe dem å nå dette målet og gav dem flere kanaler for feedback. Kommunikasjonsrådgivere utviklet senere feature-artikler om mange av de ansattes ideer, og disse ble publisert både som trykksaker og på provinsens intranett.
Bloggen
Et rullerende banner øverst på Change.gov er nettstedets blikkfang. Her vises de siste nyhetene fra Obamas team, for eksempel reportasjer om menn og kvinner som nylig har blitt ansatt i Obamas regjering.
Rett under dette banneret finner du nettstedets utittulerte blogg. Flere stabsansatte står som skribenter på denne bloggen som oppdateres jevnlig, av og til flere ganger om dagen. Obama er ikke en av skribentene.
Tips: Lidenskapelige ansatte burde blogge. Hvis verken din administrerende direktør eller andre i ledelsen går med på å blogge selv, så rekrutter de som jobber med kommunikasjon som bloggere. I Sony Electronics er visedirektøren for PR og kommunikasjon skribenten på selskapets blogg. I følge Andy Sernovitz, adm.dir. i GasPedal og leder for The Blog Council, bør bloggere ha en lidenskap for selskapet, dets produkter og dets kunder. “Jeg vil heller ha en lidenskapelig blogg fra vaktmesteren enn et svakt forsøk fra en travel administrerende direktør,” fortalte Sernovitz til Ragan.com .
Noen raske råd (takk til Change.gov):
1. Hvis du skal be om kommentarer på nettstedet ditt, husk å følge opp med et svar.
2. Lidenskapelige ansatte bør blogge. Hvis verken administrerende eller andre i ledelsen går med på å blogge, så rekrutter noen i kommunikasjonsavdelingen som bloggere.
3. Stjel Change.gov sin policy: hold deg til saken, vis respekt, fortell sannheten og ingen spamming.
4.Hvis nettstedet ditt ikke forandrer seg på uker eller måneder bør du vurdere å implementere en blogg på forsiden. Oppdater bloggen ofte.
5. Gjør gamle medier til nye medier.
6. Trenger du hjelp? Spør publikum.
Kommentarer krydrer innholdet
Bloggens innhold er tidvis kjedelig; bloggpostene mangler den flytende, frie, konverserende tonen som du finner i bedriftsblogger som Southwest Airlines sin blog, Nuts About Southwest. Likevel bidrar de hundrevis av kommentarene til å gi liv og farge til bloggen. Kommentarene er livlige og saklige. Æren for dette ligger ikke bare hos de som kommenterer, men også hos bloggens kommentar-policy.
Rett under kommentarboksen i hver bloggpost er en link til denne policyen. Den gir fire retningslinjer: hold deg til saken, vis respekt, fortell sannheten, og ikke noe spam – og det gis korte forklaringer for hvert punkt.
Tips: Stjel denne kommentar-policyen. Obamas blogg er et flott eksempel for organisasjoner som ser etter retningslinjer for kommentarer. Reglene er korte og konsise og beskytter mot de fleste former for misbruk.
En blogg holder nettstedet ferskt
Ut over det å holde lesere informert og det å oppmuntre til dialog tjener bloggen på nettstedets forside også en annen hensikt. Den gir nettredaktøren en mulighet til å oppdatere hjemmesiden når en ny bloggpost er skrevet. Dette vil trekke lesere til nettstedet så ofte som bloggen oppdateres.
Geoff Livingston, eier av PR-byrået Livingstone Communications følger denne stragien. Han innlemmet bloggen sin, The Buzz Bin, i forsiden på firmaets hjemmeside. Bloggen blir oppdatert daglig av Livingston eller en ansatt.
Tips: Hvis nettstedet ditt forblir uforandret i uker eller måneder bør du vurdere å innlemme en blogg på forsiden. Oppdater bloggen ofte. Nettstedet er ikke lenger statisk, men en aktiv og pulserende destinasjon på nettet.
Video: En ny måte å kommunisere på
Hver lørdag oppdaterer Obamas kommunikasjonsrådgivere bloggen med et videobudskap fra den kommende presidenten. Videoen blir også lagt ut på YouTube. Besøkere på nettstedet kan også høre på budskapet som en lydfil enten på engelsk eller spansk, eller lese avskriften som også blir publisert på bloggen. Dette budskapet er det samme som Obama gir i sin ukentlige tale på radio.
President Bush taler til nasjonen i en ukentlig radiosending; opposisjonspartiet kringkaster et svar. Siden tidlig november har Obama gitt det ukentlige svaret fra demokratene. Hvis Obama fortsetter denne praksisen i det Hvite Hus vil han bli den første presidenten som taler til nasjonen både via radio og online video.
President Franklin Roosevelt var den første presidenten som brukte radio da han gav sine ukentlige “fireside chats” i 1933.
Tips: Gjør gamle medier til nye medier. La meg gi deg ett eksempel. Ved Mayoklinikken begynte lederen for sosiale medier, Lee Aase, å publisere sykehusets ukentlige Medical Edge radiosnutter på iTunes som podcasts. Da de hadde sin premiere på iTunes i 2005 var Medical Edge blant nettstedets mest nedlastede podcaster. Men husk, du skaper en ny kommunikasjonskanal. Ikke bytt ut gamle medier; legg til nye medier.
Din plass ved bordet
Change.gov inviterer spesielle interessegrupper til å tipse administrasjonen og offentligheten om deres planer. Grupper kan laste opp et pdf-dokument til nettstedet som heter, “Your Seat at The Table.” Besøkere kan lese disse dokumentene og legge igjen kommentarer. Det er mer enn 40 sider i denne delen av nettstedet.
For eksempel lastet interessegruppen World Wildlife Federation (WWF) den 17. desember opp en tosiders policy angående “bevaring av havområder og umiddelbare behov i Arktis.” Dokumentet er en pitch designet for Obama-administrasjonen, om hvorfor den nye presidenten må handle når det gjelder dette spesielle området.
En uke etter at WWF publiserte dokumentet hadde 10 mennesker lagt igjen for det meste positive kommentarer.
Tips: Trenger du hjelp? Spør publikum. Dell har to forum hvor ansatte og kunder kan gi selskapet feedback – EmployeeStorm, på intranettet til Dell, og IdeaStorm, på selskapets eksterne nettsted. Selskapet har brukt flerfoldige ideer fra ansatte og kunder i designet av sine produkter.
Burde Obamas nettsted være .gov?
Minst en populær blogger insisterer på at Change.gov er et tynt maskert forsøk på fundraising:
“Nettstedets hovedmål synes å være å samle inn e-post adresser og personlig informasjon – for fremtidige finansieringsprosjekter og politisk organisering,” skrev den Conservative-bloggeren Michelle Malkin den 7. november.
Det ser ut til at Change.gov, domenenavnet, nesten gikk på “snørra” i oktober.
Det amerikanske General Services Administration (GSA) avviste Obama-kampanjens første bestilling av domenenavnet i følge informasjon offentliggjort på grunnlag av Freedom of Information Act (FOIA) og publisert av Malkin.
GSA sitt svar til Obamas søknad på domenenavnet, datert 21. oktober 2008, sier at Change.gov vil være i strid med regjeringens navneregler fordi det er for generisk og fordi det å bruke ordet “change” – Obamas kampanjeslagord – i domenenavnet er politisk.
Den 5. november overstyrte Casey Coleman, informasjonsdirektør i GSA, denne dommen. I følge FOIA-forespørselen mente Coleman at det var i myndighetenes beste interesse å registrere domenenavnet.