Foto: Jason Hickey (Flickr)
En av de mest effektive teknikkene for å skrive selgende tekster er PFL-formelen: Problem > Forsterk > Løs.
1. Problem:
Du begynner med å introdusere et kjent problem for kunden. En situasjon leseren kjenner seg igjen i, eller frykter skal skje. Forsikringsbransjen er flinke til å spille på frykt på en “fin” måte, så la oss bruke dem som eksempel. Her er en fiktiv tekst rettet mot en person i alderen 20-45 som har ektefelle/samboer og som er i arbeid:
Problem: Du vet aldri når du kommer til å forlate dette livet. Hva vil da skje med dine nærmeste?
2. Forsterk
Når du har fått leseren inn i riktig modus finner du ytterligere knapper å trykke på for å forsterke problemet. Dette skal føre til at leseren føler at han eller hun må gjøre noe for å løse eller unngå problemet nå. Beskriv i større detalj problemet for leseren:
Forsterk: Dere har et hus. Hva om du faller bort? Vil din kjære kunne fortsette å bo der og opprettholde en god levestandard om han/hun blir alene og slippe smerten med å bytte bolig midt i sorgprosessen?
3. Løs
Leseren er nå forhåpentligvis klar over at han eller hun har (eller vil kunne få) et problem. Du har avdekket et hull i livet. Et hull som må tettes. Det du nå har å gjøre er å la ditt produkt eller tjeneste segle inn som løsningen på dette problemet.
Men, husk at reklame har et medfødt handicap: mangel på troverdighet. Du må derfor spe på med troverdighet i form av f.eks. kundeutsagn, dokumentasjon, statistikk, omtaler eller garantier for å vinne kunden.
Løs: Vi kan tilby en livsforsikring som gir din etterlatte kjære 1 million kroner hvis du faller bort… uansett årsak!
4. Handling!
For å hjelpe kunden til å handle nå bør du oppfordre til det. La det gå klart fram hva neste steg for kunden er. Hvis du vil kan du bruke en datofrist. Det kan hindre at du blir lagt til side mens kunden “tenker på det”, noe som ofte betyr at han eller hun glemmer deg.
Handling: Kjøp livsforsikring innen utgangen av juni måned og vi gir deg 5 ekstra prosent rabatt på skadeforsiking hos oss.
Legg gjerne igjen en kommentar dersom du har noe å legge til eller erfaringer med denne teknikken.
18. May 2009 at 20:18
Bra innspill. Har jobbet med salg i mange år og denne formelen er virkelig utgangspunktet for alle vellykkede salg!