Harvard Business Review er en av mine favorittkilder for god ledelseslitteratur. Her om dagen kom jeg over deres retningslinjer til gjesteskribenter – og jeg synes den er såpass nyttig at jeg ønsker å dele den med deg. Bruk den for å kvalitetssikre innholdet din virksomhet publiserer på firmabloggen eller i kommentarer og kronikker til fagpressen.
Når HBRs redaktører skal evaluere innhold før publisering, ser de etter fem kvaliteter (fritt oversatt):
1. Ekspertise: Du trenger ikke være en kjent skribent, men du må vite mye om temaet du skriver om.
2. Bevis: Det er ikke nok å ha dyp kunnskap om temaet. Du må kunne gi beviser til leseren. Kildehenvisninger til forskning er en måte å gjøre dette på — eventuelt kan du gjengi relevante eksempler. Hvis du har interessante data, vil vi gjerne vite om det.
3. Nyskapning: Nye ideer innen ledelse er sjeldne og verdifulle— og en av hovedårsakene til at lesere oppsøker HBR. Hvis du skriver om et utbrukt tema, vil vi se etter unike argumenter eller innsikt.
4. Nytte: HBR-lesere kommer ikke bare til oss for å holde seg oppdatert på utviklingen innen ledelsestenkning, men også for å endre måten de og deres organisasjoner faktisk gjør ting på. Hvis du kan forklare tenkningen din slik at leseren forstår hvordan den skal anvendes i en virkelig situasjon, vil det gjøre den mer slagkraftig.
5. En tekst som er overbevisende og en fornøyelse å lese: HBR-lesere er intelligente, skeptiske og travle. Hvis du ikke fanger interessen deres med en gang, vil de gå videre til noe annet.
Kilde: Harvard Business Review’s Guidelines for Contributors
Leave a Reply