Enten du jobber med markedsføring eller studerer faget burde du definitivt eie boken Marketing Champions. Boken gir deg praktiske strategier for hvordan du kan styrke markedsføringens effekt, innflytelse og betydning for din bedrift.

For meg forandret boken min tenkemåte og hjalp meg å se markedsføringsrollen i en helt ny og bredere sammenheng da jeg først leste den for 5-6 år siden.

Boken er skrevet av Roy Young, David Stewart og Allen Weiss. Sistnevnte er grunnleggeren av marketingprofs.com. Den avdekker ikke akkurat ny viten, men den angriper markedsføringsfunksjonen fra flere vinkler og gir deg et helhetsbilde som er veldig viktig for at du skal lykkes som markedsfører. Her er et sitat fra boken:

“Markedsføring er arbeid som har til hensikt å identifisere inntektskilder og å produsere inntektskilder ved å løse kundenes problem på en lønnsom måte.”

Markedsføreren og bedriften

Som markedsfører er du eksperten på å markedsføre bedriftens produkter og tjenester. Men denne boken forteller deg også hva du må gjøre for å markedsføre deg selv i organisasjonen og hvordan du kan gjøre en større forskjell ved å samarbeide med administrerende, økonomisjefen, salgsavdelingen og F&U (Forskning og Utvikling) på en bedre måte.

Boken er oppdelt i flere deler som viser deg hvordan du bør navigere mot de ulike “spillerne” i bedriften og gir deg et kompass du kan bruke for å komme i mål. Modellen under viser de fire “himmelretningene” du bør navigere mot:

marketing_compass

  1. Nord: Du hjelper administrerende direktør og økonomisjefen med å utforme og utøve bedriftens konkurransestrategi
  2. Øst: Du hjelper salg og F&U med kortsiktig og langsiktig cash-flow
  3. Sør: Du bygger imaget og merkevaren til markedsføringsfunksjonen internt i selskapet
  4. Vest: Du finner muligheter i markedet og utnytter dem

Kotlers kommentar

Philip Kotler er et kjent navn for deg som har studert markedsføring. Her er hva han sier om boken:

“Mye har blitt skrevet om viktigheten av å bruke markedsføringsprinsipper og verktøyer på en effektiv måte. Men vi har lagt mye mindre vekt på hvordan markedsføring virker i en organisasjon – og på hvordan markedsførere på en bedre måte kan samarbeide med andre ledere i selskapene sine. Denne boken treffer midt i blinken på dette veldig oversette emnet – og er en vekker for markedsførere overalt om hvordan de kan utøve sin innflytelse og forbedre deres bidrag til inntektskildene.”

Kjøp den, les den og kom tilbake og legg igjen en kommentar.