4 milliarder videoer sees på YouTube hver eneste bidige dag ¹ fordi video er den nest beste tingen etter å være i samme rom som det som skjer eller formidles i bevegende bilder og lyd foran deg.

Den kjedsommelige men sanne klisjéen om at et bilde sier 1000 ord blir enda sannere med video som viser 24 stillbilder per sekund.

Og mens jeg skriver dette innser jeg at denne artikkelen burde ha vært en video, når studier viser at 55 prosent av all kommunikasjon kommer fra kroppsspråket, 38 prosent fra stemmen din, og ynkelige 7 prosent fra ordene du sier ².

Da kunne jeg kanskje ha uttrykt på en bedre måte hvor begeistret jeg er for video!

Vi foretrekker video, og vi konsumerer mer og mer av det. På YouTube, som er verdens nest største søkemotor faller videoene inn i fire kategorier, eller i en kombinasjon av disse ³:

  • underholdning
  • læring
  • nyheter
  • sosialisering

Videoer som er underholdende, som gir deg kunnskap og en følelse av å ha lært noe, eller som gir deg nyheter og kommentarer om nyheter fra spennende vinkler, eller som rett og slett bare “bonder” med deg, slik noen youtube’re gjør ved å svare på hverandres videoer med videoinnlegg. Eller en kombinasjon av disse formatene – slike videoer er verdifullt innhold som folk elsker å se på og linke til.

Hvis du ikke allerede har inkludert video som en del av din innholdsstrategi, bør du vurdere det seriøst. Og bruker du video i dag, kudos til deg! Uten videre forsinkelser gir jeg deg herved 6 ideer til hvordan video kan puste nytt liv i innholdet på ditt nettsted, begeistre dine kunder og tiltrekke nye:

1. Pressemeldinger

Hvorfor ikke bytte ut Times New Roman og Pdf med HD og widescreen? La pressetalspersonen stå foran kamera og formidle nyheten i lyd og bilder. Leverte bedriften et knallresultat siste år, la administrerende direktør levere budskapet med egne ord. Lanserer du et nytt produkt? Sett designeren i fokus og la henne fortelle med engasjement om vidunderet. Men ikke glem å også lage en tekstversjon av pressemeldingen, slik at informasjonen blir lett å finne (seo) og bearbeide for journalisten.

2. Suksesshistorier

Referanser selger! Kjør et intervju med kunden din, og la henne fortelle hvor fornøyd hun er med din bedrift, og hvorfor. Ingen ting selger bedre enn andres velbegrunnede ros, og husk at kunden også får en mulighet til å promotere seg selv og bekrefte både for seg selv og for andre at hun tok et godt og riktig valg da hun valgte deg som leverandør.

3. Velkomsthilsen

Etabler en personlig connection med besøkeren og øk sjansen for at han eller hun raskere blir kjent med deg og begynner å like og stole på deg. En godt laget velkomstvideo som vises til førstegangsbesøkende på ditt nettsted kan få den besøkende til å bli litt lenger enn planlagt, så lenge du på en taktfull måte går rett på sak i forhold til hva besøkeren er ute etter når han besøker nettstedet ditt.

4. Hvordan-videoer

På nynorsk kalt “how-to-videos” eller “gjør-det-selv-videoer” er svært populære, og har høy verdi for målgruppen. Det er grunnen til at denne typen innhold ofte blir linket til fra andre nettsteder, noe som ikke bare generer trafikk fra disse satelittene, men som også gjør at Google liker deg bedre og bedre. Hvordan-videoer fungerer godt både for praktiske videoer á la “hvordan bruke en spikerpistol” til “slik går du fram når du skal lage en markedsplan”.

5. Produktvideoer

Vis fram produktet ditt fra alle vinkler, hvordan det ser ut sammen med andre gjenstander eller personer og hvordan det brukes. Og selg det! Med mindre du selger keiserens nye klær er det få tilfeller hvor dette ikke fungerer, selv om tjenester ofte er litt mer krevende å filmatisere.

6. Stillingsutlysninger

Lys ut ledige stillinger med en video hvor direktør, daglig leder eller avdelingslederen til den kommende nyansatte forteller om stillingen og bedriften, og for ekstra troverdighet kan du i tillegg la fornøyde medarbeidere fortelle hvorfor de elsker å jobbe hos deg.

Så noen ord om det praktiske rundt video. Alt etter ambisjonsnivå og budsjett må du bedømme om videoen skal produseres inhouse eller om du vil bruke profesjonell hjelp. Mange gode videoer er laget av amatører, men slike talenter vokser ikke på trær. Ønsker du et optimalt resultat lønner det seg å samarbeide med proffer som kan hjelpe deg med regi, manus, casting, innspilling, klipping og alle de tingene du kanskje ikke har tenkt på.

Snurr film!

Kilder

¹ E24.no: Youtube har 4 milliarder videovisninger – hver dag

² The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success, Lon Safko

³ Gideon Shalwick