Du har antagelig også en stadig utfordring med å forsikre deg om at dine eksisterende kunder ringer deg. Med andre ord, du ønsker deg gjentatte kjøp og varige kunder. Her er en markedsføringskanal du ganske sikkert allerede har men som du kanskje overser.
For Markedsheltene: Mike Klassen
Det er få bedrifter som ikke har konkurranse, og det er en evig kamp der ute om å beholde eksisterende kunder mens man henter ombord nye. Likevel går mange bedrifter glipp av en perfekt mulighet til å selge til sine mest kvalifiserte kjøpere: eksisterende kunder.
Millioner av kroner brukes på brosjyrer, avisannonser, salgsbrev og en rekke andre markedsføringsmetoder som ikke alltid blir lest, sett eller hørt. Men hva er den ene tingen som kommer fra ditt firma som alle kunder leser? Det er fakturaen.
Med mindre du har slurvete kunder som ikke gidder å åpne regningene sine så må hver enkelt kunde i det minste gi noe oppmerksomhet til dette dokumentet kalt fakturaen.
Det er grunnen til at det er en av de enkleste mulighetene du har til å gjøre et nytt salg eller å bringe inn nye prospekter. Ta mine egne fakturaer som eksempel. De belyser som regel en eller annen tjeneste jeg tilbyr og minner kunden om at jeg ville satt pris på om de hadde tatt seg bryet med å gi navnet mitt til sine kontakter som kanskje har bruk for mine tjenester.
Og hvor mye penger bruker jeg på denne markedsføringsmuligheten? Ingen ting! Det har ingen negativ innvirkning på markedsbudsjettet mitt.
I noen tilfeller er personen som leser eller betaler regningen ikke beslutningstaker. Det er helt OK. Husk, forsøket koster deg ingen ting, så du har derfor heller ingen ting å tape dersom det skulle mislykkes.
I beste fall vil du opplyse kunden om en av dine tjenester eller produkter som han eller henne kanskje ikke var klar over. Eller kanskje det får et lys til å gå opp i leserens hode slik at de kommer på en eller annen som kan ha nytte av det du tilbyr.
Men ikke overdriv det. Fakturaen er ikke stedet for å skrive kåserier. Hold teksten kort. Jeg anbefaler at du begrenser deg til to linjer. Spar dine beste salgsfremstøt til et virkelig salgsfremstøt.
Og hold designet av budskapet enkelt. Ved behov kan du bruke en markørpenn. En annen mulighet er å bruke en asterisk (en slik en: *) eller to for å få budskapet til å stå fram fra papiret.
Fakturaen er et gratis pass som kommer seg forbi alle barrikadene folk setter opp for å beskytte seg mot salgsfremstøt. Kaster du bort denne gyldne muligheten?
20. January 2009 at 21:09
Jeg har svært god erfaring med det fra finansieringsbransjen, der vi bla. fikk god respons på betalingsfrie måneder og låneforsikring.
14. January 2009 at 00:39
Interessant måte å bruke fakturaen på! Er det noen som har erfaring med dette i praksis?