Har du noe å fortelle markedet kan pressen være en god venn, men før du sender pressemeldingen din avgårde kan det være lurt å sjekke om du har gjort alt riktig. Som en enkel sommerlektyre gir vi deg 5 tabber du bør unngå å gjøre i en pressemelding:
- Skrivefeil og CAPS LOCK
Spar journalisten for ekstra arbeid og frustrasjoner ved å bruke stavekontrollen i tekstbehandlingsprogrammet ditt. Og for all del… IKKE SKRIV HELE PRESSEMELDINGEN MED STORE BOKSTAVER. - Reklamespråk
Vær på vakt for marketingsjargong. Ikke skriv som en selger eller markedsfører. Pressemeldingen skal være informativ, saklig og så objektiv som det lar seg gjøre. Tenk på hva som er interessant stoff for leserne av mediet og hva som vil være interessant for journalisten å skrive om. - Manglende innhold
Hvis pressemeldingen din er ufullstendig blir den neppe publisert. Husk å svare på de 5 H’ene: hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan. - Ingen kontaktperson
Inkluder alltid en kontaktperson med telefonnummer i pressemeldingen. Personen som står oppført må være briefet på forhånd og være forberedt på oppfølgingsspørsmål. Mange går glipp av muligheter ved å være uforberedte eller utilgjengelige (ha mobilen påslått). - Liten nyhetsverdi
Spør deg selv om pressemeldingen egentlig er verdt et oppslag i pressen. Hvis du stadig sender uinteressante agurknyheter risikerer du å bli ignorert etter hvert, slik som gutten som ropte “ulv, ulv”.
Har du flere tips eller erfaringer å dele, skriv en kommentar under!
Leave a Reply