5 prinsipper for strategisk prissetting.
Hvis du føler deg mer komfortabel med tanken å heve prisene dine så la oss ta ett steg videre og se på praktiske måter du kan gjøre dette på og samtidig føle det bra.
Tvilen din
Dypt inne i deg lurer du på om det å øke prisene dine er det rette å gjøre. Du vil gjerne, men du tror at kundene dine ikke vil betale de nye prisene dine. Kunder kan klage på dem. De følgende prinsippene og teknikkene vil hjelpe deg til å bli mer komfortabel og selvsikker.
Tenk deg for et lite øyeblikk at du allerede har økt prisene dine og at du nå ser resultatene; mer overskudd. Hvordan føles det?
Prinsipper for strategisk prissetting
Tusenvis av småbedriftseiere har testet disse prinsippene og sett at de er ekstremt vellykkede.
- Hensikten med en bedrift er å skape profitt. Forretningsavgjørelser gjort på andre faktorer enn profitt viser seg som regel å være dårlige avgjørelser. Hvis du ikke er en statlig etat så ikke driv forretningen din som en.
- Det å ha den laveste prisen er ikke en vinnerstrategi. Hvis du da ikke er så stor som Wal-Mart så vil noen andre ganske snart finne en måte å selge produktet ditt til en lavere pris. Sears ble erstattet av K-Mart, som ble erstattet av Wal-Mart som lavprislederen. Dette er loven i forretningsverdenen!
- Når etterspørselen er større enn tilbudet går prisene opp. Alt du klarer å gjøre for å bidra til denne økonomiske loven vil støtte opp om prisøkningen din.
- Tenk verdi (hvordan kundens liv vil bli bedre.) I stedet for å fokusere på pris bør du fokusere på å øke verdien for kunden din – og deretter øke prisene dine.
- Folk betaler for ekspertise. På hvilke måter kan du øke lønnsomheten på dine kunder? Hvordan kan du utdanne dem til å legge merke til din kompetanse? Verdi er ikke alltid innlysende for kundene dine. Du er nødt til å utdanne dem.
Strategier for prisøking
Det er flere måter å ompakke dine tilbud og øke prisene dine på.
- Gjør tjenestene dine mer eksklusive – de er for alle. Ved å være mer selektiv skaper du knapphet.
- Ikke kall produktene dine enkle eller vanlige. Det forminsker deres verdi.
- Tallfest fordelene for kundene dine. Hvis produktet ditt vil spare kunden for penger, hvor mye? Hvis produkter ditt er raskere, hvor mye raskere?
- Forhandle om omfanget av et prosjekt, ikke prisen. Når du senere blir spurt om å slå av på prisen vil du på denne måten kunne tilby å ta bort et element fra prosjektet. Helt uten å ha ofret profitten din.
- Legg til bonuser eller belønninger for å øke verdien av tilbudet ditt. Det koster deg som regel lite, men bidrar til å øke den oppfattede verdien av ditt produkt eller tjeneste, og kunden vil være villig til å betale mer.
- Selg større kvanta av produktet. Forskning viser at kundelojalitet er sterkere når kunden kjøper større kvanta enn om han kjøper oftere.
- Forbedre bunnlinjen ved å foreslå en lengre kontrakt
- Ikke gi røffe prisoverslag – kundene husker disse og det er vanskelig å gå utenfor estimatene senere.
- For hvert prisavslag du gir, be om å få noe tilbake.
- Ikke selg på fremtidige håp. Du tror kanskje at hvis du får foten innenfor døren ved å senke prisene, så vil du få mer i fremtiden. Du er i konkurranse nå og du vil være det i fremtiden. Å gamble på fremtiden er en risikabel måte å drive business på.
- Omgjør tilbudet ditt med nytt innhold og et nytt navn. (“Ny og forbedret vaskemiddel.” “Nå med fordoblet rengjøringsevne!”)
- Vær den beste i bransjen din.
- Finn et markedsføringsbudskap som gir resonans hos kundene dine. Budskapet du nå kommuniserer trykker kanskje ikke på de rette knappene hos kundene dine. Ved å si det på en annen måte kan du skape et helt nytt produkt.
- Kundeutsagn (testimonials) hjelper, spesielt når de kommer fra folk som har brukt produktet ditt under den nye prisstrukturen. Det ideelle er å få kunden til å si at “prisen var høy, men belønningen var verdt det!”
- Yt en høyere grad av service eller mer sofistikert service som et ledd i prisøkningen. Kanskje du kunne legge til kundesupport eller oppfølging som en del av din nye prisøkning.
- Forandre garantien din. Folk vil betale for en sterkere garanti. Statistikk viser at bare 2-3 prosent av kunder tar i bruk garantien.
- Gi kunden en personlig kontaktperson. Folk liker å få personell som er dedikert til deres prosjekter. Denne typen relasjoner trenger ikke å gi store utslag på bunnlinjen din.
- Vær raskere – alt du klarer å gjøre for å få produktet eller tjenesten din til kunden raskere med raskere resultater er en sikker vinner. Vi lever i en tidsutsultet verden, så folk er villige til å betale for ting som kan spare dem for tid.
- Gi dem inside-informasjon som en del av prisøkningen. Folk setter pris på å føle seg spesielle. Du kan ta mer for dette privilegiet.
Velg en eller flere av disse metodene for å gi produktet eller tjenesten din ny giv og for å gi deg selv den selvtilliten du trenger for å øke prisene dine.
Noen råd til slutt
Etter at du har tatt i bruk noen av strategiene over har jeg her to siste ting som kan gjøre prisøkningen din en suksess.
- Gå omkring og si høyt: “Jeg tar 1990 i timen.” Når du faktisk gir kunden et tilbud på 990 kroner i timen vil du smile godt.
- Øv deg foran et speil på å fortelle om prisøkningen. Kontroller ansiktsutrrykket ditt. Tren til du kan gi prisen med et selvsikkert ansikt.
Du fortjener mer profitt!
Al Hanzal er markedsføringsrådgiver for små bedrifter og selvstendig næringdrivende og forfatter av flere bøker (www.successfulmarketingtools.com).
2 Pingbacks