Det er mange gode grunner til å benytte e-postmarkedsføring. Jeg har sammenfattet det jeg mener er de fem viktigste grunnene til å integrere e-postmarkedsføring som en del av en total kommunikasjonsstrategi:
Repetitivt salg hos eksisterende kunder
Eksisterende kunder kjenner deg, de har handlet hos deg før, og har du som markedsfører gjort jobben din, vet du hvilken type produkt som kan være aktuelt for din kunde. Gjennom å utnytte dette kan du skape lojale kunder, som handler igjen og igjen.
Top of mind
Enhver forbruker har et sett med foretrukne merker innenfor hver kategori. Hvilke merker tenker du på når jeg sier ordet laptop? Merkene du kommer opp med kalles “evoked set“, og det sier seg selv at enhver annonsør ønsker å være helt i toppen på slike lister (min liste består forøvrig av Apple, Hewlett-Packard og Compaq).
Siden det er konstant kamp om rangeringen i forbrukerenes “evoked set” er kontinuerlig tilstedeværelse et viktig poeng. Klarer du å distribuere innhold som mottakeren oppfatter som nyttig og relevant med en fornuftig frekvens, vil du vedlikeholde og styrke din posisjon på denne listen.
Tilbakemeldinger
Den digitale dialogen skaper svært gode muligheter for evalueringer fra dine kunder. En spørreundersøkelse er lett å sette opp, og kan enkelt analyseres i etterkant. På en side får du tilbakemeldinger på ditt produkt/tjeneste som er gull verdt å ta med seg i videreutviklingen. På en annen side vil kundene føle seg inkludert og hørt, noe som igjen skaper lojalitet. I tillegg til tilbakemelding på produkt/tjeneste, kan du også få svar på hvordan dine kunder opplever dialogen med din bedrift.
Oflline salg
59 prosent av e-postbrukere (i USA) har gjort et kjøp i en fysisk butikk etter å ha mottatt et tilbud per e-post. Dette kan sees i sammenheng med at mange forbrukere gjør research og finner det beste tilbudet på nett, men handler fysisk. Dette kan både være fordi kunden ikke vil vente på postgangen, eller at de vil se, føle og få demonstrert produktet fysisk. Disse transaksjonene kan ikke sees i konverteringsstatistikken fra e-postutsendelsen, men dette beviser at man ikke må ha en netthandelsløsning for å kunne generere effekt av e-postmarkedsføring.
Måling
Statistikken man kan få ut av e-postutsendelser er rik og detaljert, og den sørger for en kontinuerlig erfaringsbasert utvikling. Hvilke emner har høyest åpningsrate? Hvilke linker klikkes på, hvilke klikkes ikke på, og hva kan vi gjøre med dette? En rapport fra en e-postplattform inneholder alt det du trenger å vite om hva som fungerer, og hva som kan gjøres bedre. Sees dette i sammenheng med analyseverktøyet på nettstedet/landingssiden får vi et komplett bilde av hva som genererer trafikk og konvertering.
Om du føler at jeg har glemt noe, skriv gjerne en kommentar.
Lars Magnus Øksnes (@larsmagn) er kreatør og tekstforfatter i reklamebyrået LOK kommunikasjon AS (www.lokdialog.no)
19. May 2009 at 15:15
Vi bruker verktøyet primært for å forvalte annonsørens eksisterende kunder/leads på en god måte. Det vil si at vi ikke sender ut til helt “kalde” mottakere, men konsentrerer oss om de som har vist interesse og registrert seg, eller kjøpt av annonsøren fra før.
I forhold til det du spør om rundt lovverk, gir Gustav sin side gode svar på dette.
19. May 2009 at 09:48
Du finner mye informasjon om akkurat dette temaet på Dmail sine sider.
http://www.dmail.no/norsk-lovgiving.php
19. May 2009 at 09:31
Gode argumenter, flott tanke og tydeligvis store muligheter.
MEN…
Hvordan er reglene for å kunne sende ut markedsføring via e-post i forhold til forbrukerombudet og regler om epost-spam?
Kan man sende hva-som-helst til hvem-som-helst uten problem?
Mvh
Geir